اتاقک نگهبانی با سرویس بهداشتی در محیط‌های مختلف

اتاقک نگهبانی با سرویس بهداشتی

اتاقک‌ نگهبانی با سرویس بهداشتی به عنوان واحدهای کنترل‌گر در نقاط مختلف و حساس که نیاز به مکانی برای قرار گرفتن پرسنل سکیوریتی خود دارند و همچنین دیگر اماکن عمومی، نقش حیاتی در تأمین امنیت و راحتی دارند. یکی از نکات مهم در طراحی این اتاقک‌ها، فراهم کردن امکانات رفاهی برای نگهبانان است که یکی از این امکانات، سرویس بهداشتی می‌باشد.

اهمیت اتاقک نگهبانی با سرویس بهداشتی

  1. افزایش راحتی و رفاه: اغلب نگهبانان مدت زمان طولانی را در این اتاقک‌ها میگذرانند و تعبیه سرویس بهداشتی نزدیک در اتاقک آنها موجب افزایش راحتی و کاهش ناراحتی ناشی از عدم دسترسی به سرویس بهداشتی میشود.
  2. حفظ بهداشت: سرویس بهداشتی با ابعاد مناسب مبتواند به تامین بهداشت و سلامتی نگهبانان کمک بسزایی نماید، عدم وجود سرویس بهداشتی سبب ایجاد بی نظمی و کاهش استاندارد‌های بهداشتی محیطی در محل کار شود.
  3. افزایش کارایی:  اگر یک اتاقک نگهبانی با سرویس بهداشتی باشد، به نگهبانان این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز به راحتی و بدون اتلاف زمان به کار خود ادامه دهند. این موضوع می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد آنها داشته باشد.
  4. ایمنی روانی: دسترسی به سرویس بهداشتی برای نگهبانان می‌تواند حس اطمینان و امنیت روانی را افزایش دهد. این امر به آنها کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به وظایف خود بپردازند.

ویژگی طراحی اتاقک نگهبانی با سرویس بهداشتی

  • تامین فضای مناسب: طراحی اتاقک باید به نحوی باشد که فضای کافی و بدون پرتی برای نگهبانی و همچنین برای سرویس بهداشتی فراهم شود. این دو بخش باید به نحوی جدا از هم قرار گیرند که حریم خصوصی و بهداشت رعایت شود. و عمدتا برای تامین این فضا میبایست ابعادی بین 6 الی 10 متر مربع برای سازه متصور شد.
  • تهویه مناسب و قدرتمند: وجود سیستم تهویه هوای مناسب در سرویس بهداشتی حیاتی است تا از بروز بوی نامطبوع جلوگیری شود و هوای تازه جریان یابد. که میبایست توسط فن قوی هوای داخل مکیده و به بیرون منتقل شود، تا بوی نامطبوع به قسمت داخل نگهبانی منتقل نگردد.
  • استفاده از متریال و عایق قوی: استفاده از مصالح با کیفیت و مقاوم در برابر رطوبت و آلودگی برای ساخت سرویس بهداشتی بسیار مهم است، تا طول عمر بالایی داشته باشد و به راحتی قابل شستشو باشد و همچنین عایق قوی در بدنه و دیواره داخلی تعبیه گردد، تا از نفوذ صدا و رطوبت به بخش نگهبانی جلوگیری شود.
  • دسترسی آسان:  بخش ورودی سرویس بهداشتی باید به گونه‌ای طراحی شود که برای تمام نگهبانان، از جمله افرادی که ممکن است دارای ناتوانی‌های جسمی باشند، قابل دسترسی باشد.

 

ابعاد اتاقک نگهبانی با سرویس بهداشتی

با توجه به اینکه این سازه میبایت با سرویس بهداشتی طراحی و ساخته شود ابعادی که برای آن میشود در نظر گرفت ( حداقل 4 متر مربع ) میباشد استاندارد سرویس بهداشتی (90 در 120 سانتیمتر) میباشد. از این حر چقدر ابعاد بزرگتر باشد سرویس بهداشتی مجهز و تکمیل تری در آن میتوان قرارداده شود.

معایب اتاقک نگهبانی با سرویس بهداشتی

  1. قیمت بالاتر: از آنجایی که این سازه نسبت به سازه نگهبانی بدون سرویس بهداشتی ابعاد بزرگتر و طراحی پیچیده تری دارد اغلب دارای قیمتی به مراتب بالاتر میباشند، که امکان دارد برای خریدارانی که بدنبال صرفه اقتصادی و قیمت پایین تر هستند گزینه قابل توجهی نباشد.
  2. ابعاد بزرگتر: سرویس بهداشتی در سازه نگهبانی باعث طراحی سازه‌ای به مراتب بزرگتر نسبت به مدل بدون سرویس میشود، از این رو بعضی خریداران بعلت کمبود جا بدنبال سازه‌ای کوچکتر که فضای کمتری را اشغال نماید هستند پس بدنبال این مدا سازه نمیروند.
  3. احتمال نفوذ بوی نامطبوع: اگر عایق کاری و نمای داخلی و خارجی درست و اصولی طراحی و ساخته نشود امکان نفوذ بوی نامطبوع به داخل اتاقک نگهبان میشود که سبب میگردد امکان انجام وظایف سخت و غیر قابل تحمل گردد.
  4. احتمال نم دادن کف: کف قسمت سرویس بهداشتی اگر از متریال ارزان قیمت همانند (انواع تخته چندلایی) اسنغاده گردد و باید به این مورد توجه نمود که قسمت سرویس بهداشتی با آب تماس مستقیم و فراوان دارد امکان نفوذ آب به کف و نم دادن و خراب کردن کف سرویس بهداشتی را دارد از این جهت میبایست از کف سازی مناسب یا فایبرگلاس استفاده نمود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *