مجوز کانکس چیست

مجوز کانکس چیست

کانکس ها کاربردهای زیادی دارند. این روزها در هر گوشه و کناری که نگاه بیندازید می توانید آنها را ببینید. از کانکس های پلیس گرفته تا کانکس های ساندویچی و فست فود سیار. از متداول ترین موارد استفاده از این نوع سازه های پیش ساخته و سیار که می توان نام برد، کانکس های مسکونی هستند که در زمان زلزله و بحران به زلزله زدگان کمک می کنند بتوانند منزل مسکونی سیاری داشته باشند.

کانکس ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها مسکونی و بعضی دیگر مخصوص کسب و کارها هستند مثل  کانکس اداری، کانکس نگهبانی، کانکس ویلایی، کانکس تشریفاتی، کانکس رختکن، کانکس ماینینگ، کانکس مخابراتی، کانکس ژنراتور و کانکس ساندویچ پنل و …

بنابراین، احتمالا بیشتر افراد می دانند کانکس چیست و چه کاربردهایی دارد. اما سوال اینجاست که آیا کانکس نیاز به مجوز دارد یا هر فردی می تواند به راحتی با خرید کانکس یا ساخت کانکس شخصی از آن استفاده کند؟ در این مقاله ما قصد داریم به این قبیل سوالات پاسخ دهیم و به طور کامل به مجوز کانکس چیست و شرایط گرفتن مجوز کانکس بپردازیم.آیا کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد

آیا کانکس نیاز به مجوز دارد؟

انتخاب و خرید کانکس بسیار راحت است. برای انجام این کار کافیست با شرکت های تولید کننده کانکس تماس حاصل فرمایید و سفارش خود را ثبت کنید. با این حال پیش از خرید کانکس لازم است بدانید آیا کانکس مجوز می خواهد یا خیر.

به طور کلی، برای استفاده از هر نوع محصولی لازم است دستورالعمل ها و قوانینی رعایت شود. استفاده از کانکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه زمانی که بخواهید سطح شهر یا اماکن عمومی از آن استفاده کنید.

آیا کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد؟ مطمئنا شرایط استفاده از کانکس مسکونی در یک ملک شخصی با شرایط استفاده از کانکس در اراضی دولتی و باغات و زمین کشاورزی متفاوت خواهد بود. به عبارتی، در پاسخ به این سوال که آیا کانکس نیاز به مجوز دارد یا خیر میبایست گفت اخذ مجوز بسته به نوع کانکس یا شرایط استفاده از آن متفاوت است. از طرف دیگر، مجوز کانکس انواع مختلفی دارد و تنها محدود به یک گواهی خاص نمی باشد. بنابراین، لازم است پس از خرید کانکس در مورد انواع مجوزهای استفاده از کانکس چیست و شرایط دریافت آن بیشتر بدانید.ایا کانکس مجوز می خواهد

مجوز کانکس چیست؟ آیا کانکس مجوز می خواهد؟

شاید برایتان سوال باشد مجوز کانکس چیست و در چه مواردی به آن نیاز داریم؟ مجوز کانکس در واقع، به دریافت سند یا برگه اجازه نامه ای گفته می شود که افراد با استفاده از آن می توانند انواع کانکس را در محل مورد نظر خود نصب و از آن استفاده نمایند. هر فردی که قصد ساخت، نصب کانکس و یا حمل کانکس را دارد لازم است نسبت به گرفتن مجوز کانکس اقدام نماید. در ادامه به مجوزهای استفاده از کانکس چیست و نحوه اخذ آنها خواهیم پرداخت.

انواع مجوزهای استفاده از کانکس چیست؟

اکنون که متوجه شدید مجوز کانکس چیست و در چه مواردی به آن نیاز داریم خوب است بدانید که مجوز کانکس انواع مختلفی دارد. شامل مراحل مختلف ساخت کانکس، نصب و احداث کانکس و همچنین حمل و نقل آن می شود. بسته به قوانین شهرداری هر منطقه ای بنابراین هنگام از احداث یا حمل و نقل کانکس لازم است به قوانین استفاده از کانکس و مجوز ساختن کانکس می تواند متفاوت باشد.

مجوز ساخت کانکس

یکی از انواع مجوز کانکس مربوط به مرحله ساخت و نصب آن است. طبق قانون، ساخت و نصب کانکس نوعی ساخت و ساز محسوب نمی شود اما بسته به نوع کاربری که قصد نصب کانکس را داشته باشید لازم است مجوز دریافت شود. به عنوان مثال، نصب کانکس ویلایی یا کانکس ساندویچ پانل در باغ، زمین کشاورزی، عابر پیاده و …

در صورتی که قصد داشته باشید کانکس را در جایی قرار دهید که سد معبر نموده یا باعث ایجاد ترافیک می شود مثل قرار دادن کانکس در سطح شهر به عنوان کافه سیار، ایستگاه پلیس، روزنامه فروشی، فروشگاه و … نیازی نیز به دنبال پاسخ به این سوال باشید که آیا کانکس مجوز می خواهد یا خیر. زیرا قطعا باید قبل از هر نوع اقدامی مجوز را دریافت کنید و از قوانین استفاده از کانکس و مجوز ساختن کانکس کاملا مطلع باشید. برای دریافت مجوز انجام این کار لازم است به شهرداری مراجعه نماید. اما در بعضی شرایط مثل قرار دادن کانکس در باغ به عنوان نگهبانی نیازی به اخذ مجوز نیست. بنابراین هنگام از احداث یا حمل و نقل کانکس لازم است به قوانین استفاده از کانکس و مجوز ساختن کانکس آن توجه نمایید.آیا کانکس نیاز به مجوز دارد

مجوز حمل و نقل کانکس

یکی دیگر از انواع مجوز کانکس مربوط به حمل و نقل آن است. برای نصب هر نوع کانکسی علاوه بر مجوز کانکس چیست و شرایط گرفتن آن باید به مجوز حمل و نقل نیز دقت نمایید. این نوع مجوز تنها شامل کانکس هایی است که عرض آنها بیشتر از ۲۵۰ سانتی متر و ارتفاع آنها نیز بیشتر از ۲۸۰ سانتی متر باشد. زیرا به دلیل بزرگ و سنگین وزن بودن نمی توان آنها را به راحتی حمل کرد و به دلیل محدودیت های ترافیکی که به وجود می آورد نیازمند اخذ مجوز از نهادهایی مثل پلیس راه می باشد.

مجوز کانکس چیست و شرایط گرفتن آن

آیا نصب کانکس نیاز به مجوز دارد؟ همانطور که کمی قبل بدان اشاره شد، برای دریافت کانکس به مجوز نیاز خواهید داشت. با این حال، دریافت مجوز این مجوز کاملا به نوع کانکس بستگی دارد که در ادامه شرایط دریافت مجوز احداث انواع کانکس توضیح داده شده است:مجوز کانکس چیست و در چه مواردی به آن نیاز داریم؟

شرایط اخذ مجوز کانکس ویلایی

در این پست به مجوز کانکس چیست و شرایط گرفتن آن پرداختیم. کانکس ویلایی نیز یکی از انواع کانکس های از پیش ساخته است که دارای طرح ها و مدل های مختلفی است. به طور کلی این نوع کانکس به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • کانکس ساندویچ پانل
  • و کانکس سایدینگ

برای استفاده از کانکس های ویلایی در صورتی که زمین مورد نظر دارای آب و برق باشد نیازی به اخذ مجوز از نظام مهندسی نخواهید داشت. به راحتی می توان آن را در محل نصب کرد. از مزیت استفاده از این نوع کانکس به عنوان منزل مسکونی این است که بر خلاف ساخت منازل سنتی که نیازمند اخذ مجوز شهرداری، پروانه کار و سند می باشد استفاده از کانکس پیش ساخته نیازی به اخذ مجوز کانکس ویلایی مجوز نخواهد داشت.

با این حال،  اخذ مجوز کانکس ویلایی به نوع کاربری زمین نیز بستگی دارد. به عنوان مثال دغدغه بسیاری از کشاورزان و باغداران این است که آیا نصب کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد یا خیر. زیرا دولت اجازه ساخت ملک در اراضی کشاورزی را نمی دهد.آیا نصب کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد

آیا نصب کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد میبایست گفت در صورتی که قصد نصب کانکس در باغی را دارید که اطراف ان حصار کشی شده و اجازه ساخت بنا را نمی دهند به راحتی می توان از کانکس استفاده کرد و نیازی به اخذ مجوز نخواهید داشت.

آیا نصب کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد؟ برای کاربری باغی می توان تا حداکثر ۱۰ درصد متراژ زمین را به احداث بنا با نصب کانکس اختصاص داد. بنابراین برای دانستن اینکه آیا کانکس در باغ نیاز به مجوز دارد یا خیر باید به متراژ زمین، نوع کاربری آن و همچنین متراژ کانکس خود دقت نمایید. اگر کانکس شما دارای طول و عرض یا وزن زیادی باشد لازم است مجوز حمل و نقل دریافت نمایید تا بتوانید کانکس مورد نظرتان را به باغ منتقل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 5 =